2024. április 25., csütörtök.       Köszöntjük névnapjukon Márk nevű olvasóinkat.  Holnap Ervin napja lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Áradás – Bevédték a megbontott gátszakaszt

Hírek - Közélet

CSONGRÁD - 2013. Április 4.

Az elhúzódott közbeszerzési eljárás miatt kell a tavaszi időszakot is érintően végezni a csongrádi gáterősítési munkálatokat. A rekonstrukciós terveket a védrendszer szakavatott ismerője, a 2006-os sikeres árvízi védekezés irányítója, Ördögh József készítette. A kivitelezők az irányítása mellett olyan módon hagyták félbe a munkákat, hogy az eddigi tevékenység nyomán kialakult állapot a töltés védképességét sehol sem gyengíti. Ettől függetlenül a 2006-ban Pro Urbe Csongrád kitüntetéssel is elismert szakember úgy véli, a jelenlegi helyzet korántsem ideális, viszont a 2000-es és a 2006-os árvíz idején a levonuló víz által megtépázott tégla- és betonburkolattal sem lett volna ildomos kivárni egy esetleges újabb jelentős, elhúzódó árhullámot.

Tavaly az országos média is foglalkozott a csongrádi tiszai védtöltés felújításának ügyével. Az Index elsőként július 13-án fejtegette hosszasan, hogy az ügyben valami furcsaság készülődik; a cikküknek is ezt a címet adták: A Közgépre vár a csongrádi gát? Később a KÉSZ cégcsoport a befolyásosnak számító Bohács Zsolt szegedi fideszes országgyűlési képviselőnek levélben panaszkodott, miszerint már a közbeszerzési eljárás kiírása során, a szövegezésekor is kifejezetten valaki(k)nek kedveztek. A KÉSZ ugyan nem nevezte meg, pontosan ki(k)re gondoltak, az Index szerint azonban a leírásból kiderült, hogy „a Közgép Zrt.-ről és Kötiviép ’B Kft.-ről van szó”.

Mint megírtuk, a szeptember 10-én szerződéskötéssel lezárult közbeszerzési eljárás nyertese az a Zsurmó Konzorcium lett, melyet a Kötiviép ’B Kft., a Közgép Zrt. és a Hídépítő Special Kft. alkot. A szerződés szerint a felújítási munkákat idén júliusban be kell befejezni, feltéve, ha a munkálatokat a természet, például egy tavaszi árvíz nem hátráltatja. De bekövetkezett az – ilyenkor egyáltalán nem váratlan – áradás, ezért a munkákat a múlt héten félbe kellett hagyni.

A csongrádiak idegeit az elmúlt hetekben leginkább a József Attila utca és a Fövenyi utca közötti, a gát részleges megbontásával is járó munkálatsor borzolta. A fővállalkozó által megbízott csongrádi alvállalkozó viszonylag gyors tempóban végezte a munkákat.Mivel a terveket Ördögh József egy esetleges árhullám érkezésére is minden tekintetben számítva készítette el, a védtöltés mederoldali burkolaterősítési munkálatait úgy hagyták abba, hogy a gát legalább olyan mértékben állékony maradt, mint amilyen a munkálatokat megelőzően volt.

Az utóbbi két árvíz idején, főként az apadó víz által megtépázott téglaburkolat cseréjének szükségessége már a 2000-es árvíz után bebizonyosodott, ám a szakaszos felújítás mindezidáig nem érintett egy közel hétszáz méteres gátszakaszt. Egy újabb árvíz idején a korábbi burkolat rengeteg rejtett veszélyt hordozott volna magában, ezért is mindenképpen ki akarták használni a 2007-2013-as finanszírozási időszakban igénybe vehető uniós támogatást.

A területi szakaszmérnökség-vezetőként nyugállományba vonult Ördögh József szerint a munkák által még nem érintett gátszakaszon nincsenek olyan sérülések, amelyek – akár egy nagyobb árhullám levonulása esetén is – veszélyforrást jelentenének. Jelenleg azon a részen, ahol a tégla- és a betonburkolatot eltávolították, már egy átlagosan nyolc centiméter vastagságú fedő betonréteg borítja a töltéstestet, a töltés lábazatát (ami árhullám idején különösen nagy terhelést visel el) pedig megerősítették, a támasztó betonozás is időben elkészült.

A rekonstrukciós munkák elvégzéséről szóló szerződés szerint a konzorciumnak részt kell vennie egy esetleges árvízi védekezésben is, így a Csongrádnál felvonultatott úszó és szárazföldi eszközök ittléte még szerencsésnek is mondható. Ördögh József szerint folyamatos odafigyelés esetén a munkálatokkal érintett szakaszon még egy harmadfokú árvízvédelmi készültség esetén levonuló árhullám esetén sem lehet gond. A szakember állítását érdeklődésünkre a területi szakaszmérnökség vezetője, a helyi védelem vezetője, Biatovszki László is megerősítette. Szerinte a munkák által érintett szakaszon a gát állékonysága legalább olyan, vagy még jobb, mint a korábbiakban volt. Az ellenőrzések során megállapították, hogy az árvédelmi előírásoknak megfelelően elvégezték az összes olyan feladatot, ezen a gátszakaszon is lehetővé teszi az árhullám biztonságos levezetését.

Biatovszki László szerda délben rendelte el a csongrádi védelmi szakaszra (mely a Tisza jobbpartján Bokrostól a baksi Dong-érig terjed) az elsőfokú védelmi készültséget. Ezt az intézkedést a mindszenti vízmércén már kedd este mért 650 centiméteres vízállás tett szükségessé. Az érvényben lévő készültség annyit jelent, hogy a védőművek, a zsilipek és az egyéb műtárgyak állapotát megvizsgálták, tizenkét órás nappali őrszolgálatot tartanak fenn, s a vízállást legalább reggel 6 és este 6 órakor leolvassák, feljegyezik és jelentik.

Csütörtök este Csongrádnál átlagosan másfél óránként egy centimétert emelkedett a vízszint, este 7 órakor az Országos Vízügyi Főigazgatóság által Csongrádnál működtetett automata mérce 660 centimétert mutatott. A hivatalos előrejelzés szerint a vízállás Csongrádnál a hétvégén még nem éri el a 700 centimétert, ugyanakkor nem zárható ki, hogy a jövő héten Csongrádnál el kell majd rendelni a másodfokú készültséget. Arra az intézkedésre a mindszenti mércén (mint elrendelő vízmércén) mért 750 centiméteres vízállás után kerülhet sor. Ha bekövetkezik, a védelmi szakaszon éjjel-nappali őrszolgálatot kell tartani. Harmadfokú készültséget Csongrádnál 850 centiméteres vízállásnál rendelnek el, de ilyen magas vízállásra egyelőre – a jelenlegi előrejelzések alapján – nem kell számítani.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság ma délután kiadott összefoglalója és hivatalos vízügyi előrejelzése szerint a Tisza felső szakaszán újabb árhullám indult, mely másodfokú fokú készültség mellett levezethető, de Szolnoknál elhúzódó harmadfok-közeli tetőzés várható. A folyó középső szakaszán tartós árhullámra lehet számítani, így Csongrádnál is akár heteken át valószínű 700-800 centiméter közötti vízállás.

A védtöltéseken lévő utakon és kerékpárutakon a védelmi készültség idején nem ehet közlekedni. Az Ativizig legfrissebb közleménye szerint az érintett útszakaszokra még „töltésközlekedési engedélyekkel” rendelkezők sem hajtanak fel.

Hírportálunkon megjelenő információk bármilyen utánközlése kizárólag a website tulajdonosának írásbeli engedélyével lehetséges.


 
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés