2024. május 04., szombat.       Köszöntjük névnapjukon Mónika és Flórián nevű olvasóinkat.  Holnap Györgyi napja lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kettévágják a 147-es vasútvonalat

Hírek - Közélet

CSONGRÁD - 20012. Április 14.

Vasárnaptól két részben létezik az Orosházát Szentesen és Csongrádon át Kiskunfélegyházával összekötő 147-es számú vasútvonal. Az Orosháza és a Szentes közötti szakaszon 15-én üzemkezdettől már csak reggel és délután döcög végig egy-egy vonatpár, ami elsősorban a hivatásforgalmat szolgálja. A mintegy négyszáz járat megszűnését, illetve közlekedési rendjének változását eredményező módosítás életbe lépésével elsősorban a mellékvonalakon lehetetlenül el a közlekedés, de egyes fővonalakon, így például Szeged és Kiskunfélegyháza között sem lesz egyszerű elérni a kisebb településeket. A módosítás a 147-es vonal Szentes és Kiskunfélegyháza közötti szakaszát közvetlenül nem érinti, itt még az érkezési és az indulási időpontok sem változnak.

Évtizedek óta halogatják a 147-es számú vasútvonal Orosháza és Szentes közötti szakaszának a felújítását. Az elodázott munkák miatt helyenként már komoly döccenőkkel, bizonyos szakaszokon óránkénti 10, illetve 20 kilométeres sebességgel haladnak a szerelvények. A közúttal szemben versenyképtelenné vált vonalszakaszon az utóbbi években jórészt kihasználatlanul futottak a BZ-motorkocsik, illetve esetenként a két-háromkocsis BZ-szerelvények. (Rossz nyelvek szerint a logikátlan szerelvényfelfejlesztések a fogalomszámlálási adatokhoz „kellettek”, háromkocsis szerelvény esetén ugyanis a férőhely szerinti kihasználtság százalékarányosan sokkal rosszabb lett, mint amilyen egy szimpla motorkocsi esetén lehetett volna. – a szerk.) A szakaszon régóta tervezték a forgalom szüneteltetését, ám ez soha nem valósult meg, vasárnaptól azonban csak egy reggeli és egy délutáni vonatpár közlekedik majd, ami leginkább a vasutasok szolgálati helyre jutását, s kis részben az utasok munkába jutását, vagyis a hivatásforgalmat szolgálja.

Ahogyan korábban megírtuk, az első vonat korábban, már reggel 5 órakor indul Szentesről Orosházára. A másik vonat Szentesről délután 2 óra 40 perckor közlekedik, ehhez a Csongrádról 2 óra 10 perckor induló vonatnak közvetlen csatlakozása lesz. Orosházáról a reggeli vonat fél 8 után 1 perccel indul, s Szentesen nem lesz csatlakozása Csongrád felé. Az Orosházáról délután 5 órakor induló vonathoz – tizenhat perces átszállási idővel – a csatlakozás Csongrád irányába biztosított marad.

A vonalszakaszon jórészt megszűnő vonatközlekedés, s a régóta hiányzó „végigközlekedő” vonatok miatt április 15-től a 147-es vonal két része szinte teljesen új életet él. A vasutasok abban reménykednek, hogy a békési irányt is meg lehet még menteni, de jelenleg ehhez nem túl sok reményt lehet fűzni. Az viszont már szakmai körökben is egyre egyértelműbbé vált, hogy a Bács-kiskun megyei irány komoly jövővel rendelkezhet, hiszen a leendő szentesi és a csongrádi járások valamennyi lakosa számára a főváros irányába ez jelentheti az összeköttetést. A Hódmezővásárhely és Szolnok közötti, 130-as számú vonalon vasárnaptól megszűnnek a közvetlen budapesti vonatok. A szentesi és a térségi utasoknak – többek között az esetleges késésekből adódó szolnoki átszállási bizonytalanságok miatt is – ezentúl érdemesebb a kiskunfélegyházi irányt választaniuk. A 147-es vonalszakasz mellett további érv, hogy egyre több vonat Hódmezővásárhelyről indul, s Kiskunfélegyháza felől Szentesen át oda is érkezik, vagyis a szegedivel szemben a kiskunfélegyházi útirány a távolabbra utazó vásárhelyiek, mártélyiak és mindszentiek számára is komoly alternatívát jelenthet.

A vasárnapi menetrendváltozás egyébként a naponta közlekedő mintegy háromezer vonatból mintegy négyszázat érint. „A kínálatszűkítések, illetve az egyéb módosítások részletes kidolgozásakor elsődleges szempont volt, hogy a vasúti személyszállítás teljesítménye a valós utazási igényekhez közelítsen, illetve hogy a hivatásforgalmi igények: a munkába és az iskolába járás megfelelő szintű kiszolgálásához továbbra is biztosítottak legyenek a vonatok. A döntéshozatalt előzetes utasszámlálások előzték meg, és a megszüntetésre kerülő vonatok a kihasználatlannak bizonyult járatok közül kerültek ki. Az így felszabaduló járműveknek köszönhetően lehetőség nyílik a nagyobb utasforgalmú vonalakon közlekedő vonatok erősítésére, így csökkentve a zsúfoltságot és javítva az utasok kiszolgálását, különösen a hétvégi utazások alkalmával” – olvasható a Máv-Start Zrt. közleményében.

A vonatokon Budapest és Győr, Miskolc, Nyíregyháza, Szeged viszonylatban – a vasúttal párhuzamos távolsági buszjáratok megszüntetése miatt – vasárnaptól várhatóan megnövekszik az utasszám. A vasúttársaság teljes körű információkkal rendelkezik az érintett buszjáratok listájáról, így ahol szükségesnek látják, s a technológiai lehetőségek is adottak, a szerelvényekhez további kocsikat csatolnak.

A változásokról további információk elérhetők a Máv-Start Zrt. honlapján, illetve az ELVIRA internetes menetrendi keresőben. Bővebb tájékoztatás kérhető a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat helyi tarifával hívható +3640/49-49-49-es telefonszámán is.

A vasárnaptól érvényes új menetrend ide kattintva a honlapunkról is letölthető.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megrendelése alapján a 1094-es számú (Budapest – Kecskemét – Csongrád – Makó) autóbuszvonalon a Tisza Volán Zrt. április 15-től már csak munkanapokon közlekedteti a 102-es számú járatát. A Hódmezővásárhelyről érkező, s Csongrádról 7 óra 6 perckor Budapestre továbbinduló autóbusz helyett hétvégente és ünnepnapokon a Volánbusz Zrt. által közlekedtetett, 6 óra 10, vagy a 6 óra 31 perckor induló járatokat, illetve a 6 óra 52-kor induló, Kiskunfélegyházán Budapest irányú csatlakozással is rendelkező személyvonatot célszerű igénybe venni.

 

Hírportálunkon megjelenő információk bármilyen utánközlése kizárólag a website tulajdonosának írásbeli engedélyével lehetséges.

{fcomment}

 
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés