2024. május 02., csütörtök.       Köszöntjük névnapjukon Zsigmond nevű olvasóinkat.  Holnap Tímea és Irma napja lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az eszement béklyók ellenére is fejlesztenek

Hírek - Közélet

CSONGRÁD - 2012. Január 31.

A Turbó Autósiskola a legmodernebb technika alkalmazásával is próbálja megőrizni a térségben a meghatározó piaci szerepét. Immár rendelkeznek olyan adatgyűjtő rendszerrel is, amely belső-, valamint külső videofelvétellel rögzíti, mikor és merre járt a tanuló. Miközben a technika a gépjárművezető-oktatásban szárnyalva fejlődik, a hazai vizsgáztatási rendszert szinte a „feje tetejére állították”. A Turbó több évtizedes szakmai tapasztalatokkal rendelkező oktatója, Csenki Mihály szerint a rutin- és a forgalmi vizsga összekapcsolása a vizsgáztatás rendszerét ellehetetleníti, s képtelen helyzetekbe sodorja az abban résztvevő kollégáit is.

A gépjárművezetői vizsgát tevőknek ez évtől a forgalomban kell teljesíteniük a rutinfeladatokat. Az új rendszert mindenféle átmenet nélkül vezették be, így az év első heteiben többnyire az oktatók sem ismerték a részleteket. Az elsősorban Csongrádon és Szentesen, valamint a két város vonzáskörzetében tevékenykedő Turbó Autósiskola oktatója, a Békés megyében vizsgabiztosként is tevékenykedő Csenki Mihály az új rendszerről szerkesztőségünk érdeklődésére elmondta: mivel a rutinvizsga teljesítéséhez a forgalomban kell megfelelő szituációt találni, a manőverezési feladatok közül a rendelkezésre álló hatvan perc alatt nem mindig lehetséges négy elfogadható forgalmi helyzetre lelni.

Az új vizsgáztatási rend Csenki Mihály szerint nem csak azért aggályos, mert a rendelkezésre álló időkeret kevés, hanem mert a vizsgadrukkal terhelt, s immár egy teljes órán át feszült koncentrálásra kényszerített vizsgázónak „éles helyzetben” kell olyan rutinfeladatot teljesítenie, amikor nem csak egy-egy terelőbója, hanem akár a szabályosan parkoló gépkocsik állapota is veszélybe kerülhet.

Csenki Mihály szerint a vizsgázókkal együtt lehetetlen helyzetbe hozott oktatókra ésszerűtlen, ugyanakkor erkölcsileg és anyagilag is hatalmas felelősséget róttak, hiszen a vizsga során a parkoló járművek megrongálódását nekik kell megakadályozniuk, a túlzott óvatosságra kényszerüléssel pedig a vizsgázó esélyeit is ronthatják. Mindezt tetézi, hogy abban az esetben, ha a megadott hatvan perc alatt az adott vizsgáztatásban résztvevő oktató nem tud a forgalomban megfelelő rutinhelyzeti helyszíneket találni (ami hétköznapi csúcsforgalomban egy-egy nagyvárosban elég könnyen előfordulhat), s a vizsga emiatt hiúsul meg, a vizsgadíjat az oktatónak kell megfizetnie. Ráadásul már a forgalmi- és a rutinvizsga díját együttesen számolják fel, s a tizenegyezer forintos együttes díj is feltehetően már csak két hónapig érvényes, a döntéshozást előkészítő körökből kiszivárgott információk szerint ugyanis tavasztól díjemelés várható.

Az eddigi tapasztalatok szerint az ésszerűtlenül megnehezített rendszer miatt a tanulók mellett az oktatók is tartanak a vizsgáztatástól. Az új szabályozás tovább nehezíti az autósiskolák helyzetét, hiszen a gazdasági válság erre a szakterületre is rányomta a bélyegét. A Turbó adatai szerint a jogosítványszerzés a családokban egyre nagyobb terhet jelent, évek óta egyre többen gondolják úgy, ez nem tartozik a legfontosabb feladatok közé, így sok fiatal jogosítvány nélkül lép ki a „nagybetűs” életbe.

A Turbónál a béklyók ellenére is haladnak a korral, s a fejlesztések révén a legmodernebb technikai eszközöket is alkalmazzák. Használják már azt a távol-keleti fejlesztésű adatrögzítő eszközt, amelyet számos országban hatékonyan használnak a rendvédelmi szervek, de egyre több helyen a tömegközlekedésben is fellelhető. Az eszköz a gépjármű volánja mögötti, és a jármű előtti eseményekről egyaránt digitális videofelvételt készít, melyet egy apró adatkártyára rögzít. A két képet komponálják az egyéb adatokkal, így a haladási útvonalról, és a jármű műszerfaláról is a megalkotott képbe kerülnek a legfontosabb információk, vagyis a járművezetési gyakorlat után a tanuló akár otthon is visszanézheti, melyik szituációban hogyan reagált.

Csenki Mihály szerint az új lehetőség a Turbónál nem véletlenül vált gyorsan népszerűvé, hiszen a vezető a felvételek alapján eldöntheti, miként kell változtatnia, alakítania a stílusán. Mivel a tanuló nem csak azt látja, hogyan haladt a forgalomban, hanem az esetleges feszültségét, kapkodását, valamint a különféle eszközök használatát is figyelemmel kísérheti, a felvételek kizárólag belső használatra készülnek. Épp emiatt a rendszer igénybe vétele a Turbónál is csak javallott, de nem kötelező.

Hírportálunkon megjelenő információk bármilyen utánközlése kizárólag a website tulajdonosának írásbeli engedélyével lehetséges.

{fcomment}

 
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés