2024. április 29., hétfő.       Köszöntjük névnapjukon Péter nevű olvasóinkat.  Holnap Katalin és Kitti napja lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A hétmilliárdos beruházás nyomában - I. rész

Hírek - Közélet

CSONGRÁD - 2011. November 1.

Induláskor legalább százötven munkahelyet teremtenének a legszebb Tisza-parti kisvárosban annak az „Egészségváros-projektnek” a beruházói, amely negyedik éve lassan, de biztosan „zuhan a kútba”. A rejtélyes, s egyre csalafintább ügyleteket is sejtető háttéresemények feltárása érdekében sorozatot indítunk. Az első részben megismerhetik Hideg Ferencné projektgazda véleményét mindarról, ami részben a politikának álcázott tevékenység sötét bugyraiban zajlik. A projektgazda már most rávilágít, kik és miként gáncsolják a beruházást.

Az „Egészségváros-projekt” története Bedő Tamás ex-polgármester 2002. évi megválasztásának idejére datálható, amikor egy csongrádi cégvezető kapcsolatba került egy befektetői csoporttal, akik egy gyermekrehabilitációs gyógycentrum felépítését tervezték. A hosszas egyeztetések és előkészítő munka révén fél évtizeddel később jutottak el az első határozott lépésig, amikor is az önkormányzat eladta Hideg Ferencnének a beruházásra kiszemelt, Bökényalj út mellett lévő földterületet.

Az ingatlaneladás óta sok víz lefolyt a Tiszán, azonban a beruházás az első kapavágásig sem jutott. Az üggyel legutóbb az október 20-i ülésén foglalkozott az önkormányzati képviselő-testület. A tanácskozáson kiderült, hogy a 16 millió forintért eladott területre százmillió forint jelzáloghitelt jegyeztek be, ráadásul furcsa módon ÁFA nélkül adta el az ingatlant az önkormányzat. Ez utóbbi, 3,2 millió forintos ügyről – melyről egy akkori cikkünkben részletesen olvashatnak – mindinkább kezd kiderülni, hogy egy hatalmas stikli álcája lehet. Az igazi kérdés ugyanis nem az, hogy a 3,2 millió forint ügyében Bedő Tamás ex-polgármestert terheli a felelősség (de ezt valamiért még mindig nem mondta ki róla a város vezetése, még érintőlegesen sem – a szerk.), hanem az is, hogy a helyi politikai közéletben azóta is résztvevők miért nem segítették elő, illetve – a látszólagos nemtörődömségükkel – miért juttatták el az ügyet a „szakadék szélére”. Csakhogy, a törekvések ellenére a befektetők még mindig fenntartják a szándékukat, ami Hideg Ferencné szerkesztőségünkhöz eljuttatott nyílt leveléből egyértelműen kiderül:

 

Tisztelt csongrádi polgárok!

Az „Egészségváros-projekt”, illetve annak megvalósítására megvásárolt 07/11. helyrajzi számú telekkel kapcsolatban kialakult anomáliák tisztázására, az alábbiakról szeretném Önöket tájékoztatni.

Megítélésem szerint minden csongrádi lakosnak joga van tudni arról, hogy mi is történt (történik) valójában. Mielőtt az igazságot feltárom Önök előtt, tudatom, hogy az itt leírtakat dokumentálni tudom, s ha bárkinek kérdése merülne fel, állok a rendelkezésére!

A történet 2007. július 11. napján kezdődött, amikor is az Első Magyar Projekt Ház Kft. (EMPH) és Csongrád Város Önkormányzata szindikátusi szerződést kötött, miszerint: önkormányzati többségi tulajdonnal közös céget hozunk létre a „Csongrád Egészségváros-projekt” megvalósítására. A szerződésben többek között rögzítettük, hogy az EMPH által kidolgozott javaslatot közösen valósítjuk meg a csongrádi 07/11 helyrajzi számú területen. Az önkormányzat a szerződésben vállalta, hogy ingyenes használati szerződéssel rendelkezésre bocsájtja a közműves területet, valamint minden szükséges engedélyt megad ahhoz, hogy a projekt megvalósuljon. Az EMPH pedig vállalta, hogy a projekt megvalósításához minden egyéb más feltételt (terveket, tanulmányokat), illetve a finanszírozási feltételeket is biztosítja.

Az EMPH elkészíttette a szakmai programot, tanulmányokat, illetve benyújtott a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél (NFÜ) egy pályázatot a Norvég Alapra hárommillió eurós nagyságrendben. A 1800-nál is több pályázó közül a csongrádi projekt bekerült az első 20-ba! Erről megkaptuk az NFÜ hivatalos értesítését (az NFÜ honlapján 1152. regisztrációs szám alatt megtekinthető!) Innen felgyorsultak az események…

A második fordulós pályázat egyik feltétele az volt, hogy a projektnek rendelkeznie kell engedélyes tervekkel, melynek elkészíttetését azonnal elindítottuk. 2008. július 10-én benyújtottuk az engedélyes tervünket az önkormányzathoz (igazolás a cikk alatti képek egyikén megtekinthető). Azonban a város akkori Általános Rendezési Terve nem volt kompatibilis a projekttel, az önkormányzatnak azt módosítania kellett. Ez 2008. november 14-én megtörtént.

Mivel az önkormányzat a szindikátusi szerződésben vállaltaknak megfelelően nem hozta be a területet a közös cégbe, (a közművesítésre nem állt rendelkezésre a szükséges pénz) felajánlottam az akkori polgármesternek, hogy megvesszük a területet. A terület „szántó” művelési ágba tartozott, ezért csak magánszemély vásárolhatta meg. Szerződésben vállaltam, hogy a területet megvásárolom, s kizárólag az „Egészségváros-projekt” megvalósítására hasznosítom! Ezt a vállalásomat és szándékomat a mai napig fenntartom!

A város módosított Általános Rendezési Tervével összhangban lévő projekttervet ismertettük a képviselő-testülettel, egyeztettük a szakhatóságokkal, valamint a Műemlékvédelmi Felügyelőséggel is, mivel a szóban forgó terület műemlékvédelem alatt áll.

2008. április 25-én (a pályázat után) adásvételi szerződést írtunk alá az önkormányzattal az ingatlanra. A szerződés elkészítésénél a jogi képviselőmön kívül részt vett az akkori testületi tagok közül valamennyi jogi végzettséggel rendelkező képviselő, valamint néhai dr. Berkes István önkormányzati jegyző és dr. Juhász László önkormányzati jogtanácsos, illetve Vörösné Lakatos Zsuzsanna, az önkormányzat akkori városgazdasági irodavezetője. Vörösné felhívta a jelenlévők figyelmét az Áfa kérdésére, de mivel a jelenlévő jogi szakértők (6-7 fő) nem tudtak választ adni, a jegyzőt, illetve a testület jogi bizottságának elnökét, dr. Pap Gabriellát kérték fel, hogy a kérdéses Áfa-ügynek járjanak utána.

2008. 06.10-i dátummal megkaptam az önkormányzattól a számlát tizenhatmillió forint vételárról. A számla utolsó sora az alábbiakat tartalmazza: „Adó alól mentes az Áfa tv. 86.§ (1) alapján”. A telek vételárát határidőre kifizettem. (A cikk alatt az eredeti számláról készült kép is megtekinthető.)

Az 2010. évi önkormányzati választások után elindítottam – az adásvételi szerződésben rögzített feltételeknek megfelelően – a csongrádi földhivatalnál a terület belterületbe vonását. A földhivatal vezetője telefonon megkeresett, hogy a 2007. évi CXXIX. törvény értelmében nem lehetséges az ingatlan művelésből történő kivonása, (az adásvételi szerződés, melyben erre köteleztek: 2008. április 25-én jött létre!!!), de azt javasolja, hogy egyeztessek dr. Pap Gabriella alpolgármesterrel. Természetesen azonnal hívtam alpolgármestert, s megbeszéltük, hogy 2011. január 18-án (később kérte, hogy módosítsunk 19-re, e levelezés a cikk alatti képeken szintén megtekinthető) fogad, s közösen átmegyünk a földhivatal vezetőjéhez és megbeszéljük, mit lehet tenni. Kérte továbbá, hogy előtte az önkormányzat új vezetésével is egyeztessünk!

2011. január 19-én délelőtt 10 órakor dr. Kőrösi Tibor polgármester hivatali szobájában tárgyaltunk, ahol az önkormányzat részéről a polgármester, az alpolgármester asszony és Sándor Attila volt jelen. Az egyeztetésre két szakértőmmel együtt érkeztem, a megbeszélésen mindhárman részt vettünk.

A jelenlévő önkormányzati vezetőket tájékoztattam arról, hogy a beruházás megkezdésének egyedüli akadálya az, hogy a telek szántó művelési ágú. Elmondtam azt is, hogy komoly befektető áll mellettem és szeretnénk, ha a lehető leghamarabb rendeződne a telek ügye, mert még 2011.beb szeretnénk a beruházást megkezdeni. Az a megoldás is felmerült, hogy az önkormányzat kéri az átminősítést. Vállaltam, hogy ebben az esetben is kifizetem az önkormányzat helyett a mintegy ötvenmillió forint költséget, csak tudjunk már végre előre haladni, hiszen ez az összeg a befektetőn keresztül rendelkezésre áll. Azt az ígéretet kaptam, hogy a lehető leghamarabb (napokon belül) tájékoztatnak arról, milyen döntést hoznak.

Mivel a megbeszélés ellenére nem kaptam értesítést, 2011. 01.26-án ajánlott levélben kértem dr. Pap Gabriella alpolgármestert, hogy szíveskedjen a döntésükről tájékoztatni. (Levél, tértivevény a cikk alatti képek egyikén megtekinthető.). Levelemre a mai napig nem kaptam választ…

Összegezve:

Az adásvételi szerződés aláírásakor hol voltak az önkormányzat felkészült jogászai, s nem értem, miért nekem kellett volna tudnom, hogy a telek vételára Áfa-köteles? Miért kerülhetett a szerződésbe, hogy a területet vonjam belterületbe, amikor hónapok óta életben volt az új „földtörvény”, ami egyértelműen rendelkezik, s ami alapján ez lehetetlen? Miért nem kaptam meg az üggyel foglalkozó testületi döntésekről a projektet és a személyemet is érintő ez évi határozatotokat? Miért nem hívtak meg az idén egyetlen testületi ülésre sem? Megítélésem szerint – a lehetőségekhez képest – mindent megtettem a projekt megvalósítása érdekében. Azt, hogy ki hibázott nem az én dolgom eldönteni.

Mindezek alapján azt, hogy úgy állítsanak be, mint aki a telekkel spekulálni akar, visszautasítom!

Évek óta dolgozom egy szakértői csapattal, ezen a projekten. Többször álltam az előző testület „ítélőtáblája előtt”, s – egy-két ember kivételével – soha nem éreztem igazán, hogy támogatnak! Igaz, akkoriban legalább még kíváncsiak voltak az „ügyre”, s időnként hallani akartak róla.

A jelenlegi képviselő-testület tagjainak eszébe sem jut, hogy a vonatkozó napirendi pontnál, miért nincs jelen az érintett? Döntenek a hátam mögött, és senki nem kíváncsi arra, hogy mi is történt valójában?! S a döntésekről még a határozatokat sem kapom meg!?

Szeptember második felében próbáltam keresni a polgármestert. Kőrösi Tibor szabadságát töltötte, Gyovai Gáspár alpolgármester helyettesítette. Elmondtam neki, hogy nyitott vagyok az együttműködésre. Gyovai Gáspárral mintegy harminc percen át beszéltünk. Megígérte, hogy a kérésemet továbbítja a polgármester és az alpolgármester asszony felé. A telefonos elérhetőségeimet megadtam, de állítólag nem érnek el...

Ezennel tudatom, hogy nem költöztem el, a címem nem változott, Gyovai alpolgármester minden elérhetőséget ismeri! Az, hogy az elérhetőségeim működnek, jól bizonyítja, hogy a CsongrádiHírek.hu felelős szerkesztője is folyamatosan tudja velem tartani a kapcsolatot.

A történet utóbbi hónapjainak kicsengéseit azért sem értem, mert a város vezetése által hozzám delegált „szakmai és/vagy más esetleges befektetővel” is folytattam tárgyalásokat, nem zárkóztam el az együttműködéstől (sem én, sem a mögöttem álló befektető).

Ha pedig egyetlen, és legfontosabb problémája a testületnek az, hogy az Áfa összegét nem fizettem be, talán áthidaló megoldás lehet, ha a Körös-toroki Napok idei parkolási díjának bevételéből (ami tudtommal naponta és személygépkocsinként ezer forint volt) rendezi az önkormányzat! Ugyanis azon területen parkoltatták a gépkocsik többségét, s szedték a parkolási díjat, amely jelenleg teljes egészében a tulajdonban és a nevemen van, s természetesen erről az ideiglenes használatba vételről sem kérdeztek meg, pedig hozzájárultam volna, ugyanúgy, mint ahogyan az előző években is tettem! De akkor legalább még megkérdeztek.

Tisztelt csongrádi polgárok! Azért van egy jó hírem is Önöknek! A terültet sikerült szántóból, rétté átminősíttetni. Vagyis egy lépéssel ismét „beljebb vagyunk”! Igaz, még réten sem tudok építkezni, további átminősítésre lenne szükség!

Számomra máig nem érthető, hogy Csongrád város vezetése miért nem akarja, hogy egy hétmilliárdos, engedélyeztetésre alkalmas tervekkel rendelkező, a későbbiekben akár több száz embernek munkahelyet teremtő beruházás megvalósuljon?

Tisztelettel:

Hideg Ferencné

(elérhetőségem a szerkesztőségben megtalálható)”

 

A nyílt levél ügyében az önkormányzat Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. hivatalos email-címén megkerestük a város vezetőit. A polgármester, a két alpolgármester, valamint a nyílt levélben megjelölt további személyek számára a következő harminc napban bármikor, e nyílt levéllel azonos terjedelemben biztosítunk megjelenési, válaszadási lehetőséget.

Az „Egészségváros-projekttel” foglalkozó tényfeltáró cikksorozatunkat rövidesen újabb résszel folytatjuk.

A nyílt levélben említett dokumentumok az alábbi képekre kattintva nagyítva megtekinthetők:

Hírportálunkon megjelenő információk bármilyen utánközlése kizárólag a website tulajdonosának írásbeli engedélyével lehetséges.

{fcomments}

 
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés